30 december, 2015 - No Comments!

En kväll på Tele2-Arena

Hemma efter en kväll på Tele2-Arena.
Det blev tyvärr en helt annorlunda kväll än vad jag hade förväntat mig.
Anledningen till att jag var där var för att se Hammarby möta GAIS. En helt vanlig match i Superettan. Med tanke på att inget av lagen har någon chans att ta sig till kvalplats för Allsvenskan antog jag att det skulle bli en ganska avslagen match.
Men det skulle inte göra så mycket. Det är alltid kul att uppleva fotboll på plats.
Ska tilläggas att jag varken håller på GAIS eller Hammarby. Jag var där för det är kul att se fotboll. Men eftersom en av kollegorna som var med håller på GAIS, valde vi att köpa biljetter till bortasektionen.

Första halvlek var ändå helt ok. Det var bra stämning vid bortaklacken och själva arenan passar alldeles utmärkt till fotboll. Efter en halvtimme kommer bajens supportrar in på sin läktare och stämningen ökar rejält.
Precis så som det ska vara när man går på en fotbollsmatch.

I halvtid står det 1-1. Jag och mina två kollegor går till baren och vi köper oss en öl. Pratar lite jobb, pratar lite fotboll och har det allmänt väldigt trevligt.
Matchen blåses sen igång, och vi tar oss tillbaka mot läktaren.
Under första halvlek stod vi en bit upp, men nu tänkte vi att vi skulle stå lite längre ner. Ca 10 minuter in i andra halvlek hör man plötsligt en hel del skrik. Jag märker att det kommer mynt flygande, och när jag tittar upp ser jag ett 20-30-tal personer, vara många är maskerade, som tagit sig in på den avstängda sektionen ovanför oss.

Det märkliga är att jag tar fram mobilen för att filma. Att det var en så naturlig reaktion trodde jag inte. Men samtidigt som jag håller i telefonen viner det mynt förbi, det kastas ner öl, höga smällar hörs och delar av stolarna från den övre sektionen kastas ner.
Allting känns fruktansvärt obehagligt. Jag kan inte förstå varför det blir såhär.
99,9% av besökarna på Tele2-Arena ikväll var där för att se fotboll. Men att en liten del människor kan förstöra så mycket är så fruktansvärt tråkigt.

Video 2013-09-19 20 15 47 from Magnus Malmstedt on Vimeo.

Tyvärr så måste jag verkligen kritisera säkerheten på Tele2-Arena ikväll.
Att ett större gäng personer, utklädda till bajensupportrar, lyckas ta sig in på den avstängda sektionen ovanför bortaklacken är för mig väldigt svårt att förstå.
Det ska inte kunna bli så här.

Det jag främst kommer att ta med mig efter den här kvällen är funderingen över vad alla barnen som var där ska tänka. Kommer de vilja gå på fotboll igen?
Sen tycker jag det var fint att GAIS-spelarna applåderas av supportrarna efter matchen. Som ett tack för deras insats. En förlust är inte hela världen. Gillar man fotboll vet man att det blir så ibland.

Majoriteten av besökarna var där för att se just fotboll.
Synd bara att några få idioter tillåts förstöra så mycket.

Sen är jag fascinerad över att både GP och TV4 i Göteborg letar fram mitt nummer och ringer mig för att ta del av mer material. Detta ca 10 minuter efter att jag laddat upp ett 15-sek klipp på instagram. Senare under kvällen ser jag att SVT Sport skrivit om händelsen och där länkas mitt Instagram-konto.

Har även fått en del kommentarer på Twitter och Instagram om att GAIS-supportrarna också misskötte sig. Enligt kommentarerna stormades familje-läktaren. Jag lyckades inte fånga det på film, och det var inte något jag såg själv. Men det är självklart också ren idioti och helt oförsvarbart.

Nu är man en erfarenhet rikare, frågan är bara vad man tar med sig från det här.
Det jag vet nu är att nästa fotbolls-match kommer bli desto lugnare.
Avspark imorgon-bitti med jobbets korplag. Där kommer vi med all säkerhet slippa inkastade mynt och smällare.

14 oktober, 2012 - No Comments!

LineRoom

Logotypen utgår från det faktiskta arbete som Lineroom kommer att syssla med i sin verksamhet - nämligen att byta stammar med en ny metod som är snabbare, billigare och smidigare än det traditionella sättet, samtidigt som det är det någonting helt nytt.

Jag har utgått från tanken och principen att man låter nya väggar byggas upp utanpå de gamla i badrummet som ska stambytas. Det är de nya väggarna, som jag har tolkat det, som är den stora fördelen med den här typen av stambyte. Just den här processen ville jag på något sätt få in i logotypen.

För att få mer liv i symbolen har jag låtit olika toner av grönt färgsätta de olika delarna. Väggen närmast till vänster är också något genomskinlig - just för att få fram ytterligare toner och därav en mer livfull färgsättning.

När jag kollat runt för att se färgsättning bland liknande företags logotyper insåg jag snabbt att färgerna rött och svart är väldigt vanliga. För att skilja sig från mängden och att på något sätt sticka ut så valdes de gröna nyanserna. Grönt ger även ett behagligt intryck, och blir inte lika hårt som rött och/eller svart.

Till profilen har även brevpapper och visitkort utformats, och dessa ser ni nedan. Visitkorten utformades även med en bakgrund, och där visas olika element från symbolen.

17 september, 2012 - No Comments!

Pratklocka

En kollega till mig på Valtech, Anna Stam, skickade en kväll ut en tweet med frågan om någon ville hjälpa till att designa en ikon. Ikonen skulle användas till en ny app som var under utveckling. Tidigare har Anna tagit fram appen Ritprata. Ritprata är: skrivna och ritade små berättelser som används för att förklara situationer och hur andra tänker och känner.

Den nya appen är också ett hjälpmedel, och i grunden fungerar den som en timer. Men skillnaden är att när tiden man ställt in tagit slut - då spelas ett förinspelat ljud upp. Exempelvis kan man efter att 30 minuter gått höra den inspelade rösten som säger vad man ska göra härnäst. Den här appen lämpar sig väl för personer med koncentrationssvårigheter bl a. Läs gärna mer om Pratklocka här.

Angående tweeten som skickades ut såg jag den av en slump. Att ta fram ikoner/logotyper är bland det roligaste jag vet så var jag inte sen att anta utmaningen. Jag träffade Anna över en lunch och fick då en förklaring om appen och hur hon tänkt sig att den nya formen skulle se ut. Vi spånade lite idéer, men en viktig förhållningsregel var att den skulle kunna användas tillsammans med ikonen för Ritprata.

Efter lite skissande fram och tillbaka så blev det tillslut en liten karaktär med ett utseende som en timer. Då appen främst riktar sig mot en yngre målgrupp så passade det bra med ett lekfullt formspråk. Jag skissade även fram en enklare, mindre lekfull ikon. Det är den gråa timern som syns till höger i bilden ovan.
Den slutgiltiga ikonen blev en hybrid av de två förslagen, och det är den som visas överst i inlägget.

När Appen finns nu för nerladdning i Appstore så kommer den såklart att vara länkad från den här sidan.

15 maj, 2012 - No Comments!

8 Hjärtslag

Uppgiften var att få fler människor att lämna blod. Målgruppen är både befintliga blodgivare och de som ännu inte är blodgivare. I processen kom vi fram till insikterna att man främst ger blod för känslan av att vara duktig, att ha gjort något osjälviskt. Vi vill förändra den upplevelsen från att vara egoistisk till att bli empatisk. Istället för ”jag har gjort någonting bra” så vill vi att ”jag har gjort en skillnad” ska vara den ledande känslan. Och vetskapen om att man har haft inverkan på en annan människas liv. Varje dag pumpar våra hjärtan runt 5500 liter blod i kroppen. Den gör detta genom 100 000 hjärtslag. När man donerar blod så ger man 4,5 deciliter. Totalt 8 hjärtslag

Det är vad som krävs för att rädda ett liv. 8 Hjärtslag.


Kampanjen går är uppdelad i print (tidning, stortavla och DR) som avser att leda in till landningssidan där registrering sker. Det viktiga är att korta ned glappet mellan beslutet att ge blod och det faktiska tillfället, därför får man direkt efter registrering alternativ på tider. Det är genomgående när man lämnar blod, att när det är klart då får man omedelbart nya tider. Det för att göra det en del av vardagen att ge blod.

Vi har också utvecklat ett nätverk där man har koll på sina tider, sina personliga meddelanden och kan visualisera nya kontakter, vilka man själv har bjudit in, vilka som har fått blod av en och även hur deras nätverk växer. Detta är en stor del av att aktivera gamla blodgivare och få dem att ge blod regelbundet. Att se skillnaden de verkligen gör.


Vi har också tagit fram koncept för en app som smidigt håller ordning på tider, meddelanden och kontakter.

Uppgiften gjordes av mig med rollen som AD, och Jimmy Forsman som Copy.

Se alla delarna ur konceptet "8 hjärtslag" i en PDF-fil som du hittar här.

 

15 maj, 2012 - No Comments!

Koncept – Baske Vodka

En av uppgifterna under kvällskursen Art Direction på Berghs bestod av att ta fram ett koncept för en ny vodka som skulle lanseras i Sverige.
Den fiktiva vodkan, med namnet Baske Vodka, produceras i Skåne och är ekologisk. Målet är att man med vodkan vill kunna etablera sig bland andra spritdrycker, och viktigt var att på något sätt attrahera målgruppen som är kvinnor och män i åldern 25-35.

Konceptet jag tog fram bygger på att man inspireras av klassiska mönster som förhoppningsvis känns igen av den form- och modemedvetna målgruppen. I de här fallen är det fiskbensparkett och hundtandsmönstret som jag inspirerats av. Och tar man en närmare titt på det grafiska ser man att mönstren är uppbyggda av vetekorn.
Här anspelar man på naturen, och därmed förstärker kopplingen till det ekologiska.

Förutom att ta fram förpackningsdesign skulle vi även applicera konceptet på andra typer av produkter. I det här fallet valde jag att ta fram drinkunderlägg. En tygpåse togs också fram, och på den applicerade jag hundtandsmönstret.

Konceptet kan utökas till flera olika mönster, och de kan vara sammansatta av olika objekt hämtade från naturen. Vetekornen i det här fallet är valda för att ge en koppling till naturen, men även för att det är en viktig del i framställning av Vodka.

 

20 mars, 2012 - No Comments!

Broschyren 2012

Nu är årets broschyr formgiven och klar, och för bara några timmar sen skickades den iväg till tryckeriet. Om några veckor kommer man kunna hålla broschyren i handen och läsa om de åtta restauranger som medverkar.

Restaurangerna som är med har en sak gemensamt, och det är att alla är med och omnämnda i "krogbibeln", White Guide. Vill ni få tag på ett eget exemplar av broschyren? Då får ni passa på att besöka någon av restaurangerna som är med helt enkelt. Ni kommer med all säkerhet inte bli besvikna, och då syftar jag såklart på maten!

Det ska även tilläggas att årets omslag är illustrerat av Josefin Ringbom.
Årets upplaga är otroligt snygg, och jag ser fram emot att få åka till Gotland i sommar och se ett exemplar i verkligheten.

18 februari, 2012 - No Comments!

Grafisk profil

Jag har dragit igång ett projekt som jag kallar för Svenska Former, och till det ville jag ta fram en grafisk profil. Här är grunden till profilen, och det är ett arbete som kommer att pågå under året 2012.

 

Hittils har jag tagit fram en typografisk logotyp. Jag försökte hålla det enkelt och stilrent, men ändå försöka få in någonting som bryter av. Att leka med typografi på det här sättet kan skapa ett ganska stort visuellt intryck, även om man egentligen jobbar med små medel och justeringar.
Magkänslan känns rätt, och jag tycker den här logotypen blir en väldigt bra grund för det framtida projektet att vila mot.

Själva projektet Svenska former, det kan ni läsa om här.

8 februari, 2012 - No Comments!

Gotlands Catering


Under vintern har jag jobbat med att ta fram en ny logotyp för det nystartade företaget Gotlands Catering. Företaget är ett samarbete mellan 50 Kvadrat och Köttbutiken, men för att sticka ut, och särskilja sig från de övriga verksamheterna, ville man ha en helt egen profil.

Ovan syns en stor version av logotypen i gråskala, och här nedan visas exempel på hur logotyp tillämpas på visitkort och brevpapper.
Typsnittet i logotypen är skrivet med Spring LP Std och den under liggande texten (anno 2012) är skrivet i Futura.
Futura ger en skön och stram kontrast till den mjuka, lekfulla och vänliga tonen som fonten i logotypen utrstrålar. Det Futuran tillför är en stor dos av seriositet, och det är en viktig faktor då Gotlands Catering levererar högklassig catering.

21 januari, 2012 - 1 comment.

Hur jag känner mig lurad av @3Sverige (Tre)

För det första ska jag tillägga att jag inte brukar klaga offentligt, och oftast om jag upplever dålig kundservice så brukar jag bara släppa det. Men just nu tycker jag faktiskt att 3Sverige kunde gjort lite mer då jag som kund känner mig lurad av deras säljare.

Det hela började i höstas då mitt tidigare abonnemang hos Tre var på väg att löpa ut. I samband med det lanserades ett erbjudande om en iPhone 4S för endast 399:-/månaden. I det erbjudandet ingick även fri surf och allt verkade grymt bra.

När jag gick runt i olika butiker för att höra om erbjudandet ritade säljarna upp kostnaden på papper för abonnemanget. Att rita upp priserna lite slarvigt på ett vanligt A4 verkar vara något som säljarna får lära sig att göra – för så gjorde man i butiken vid Kungsgatan i Stockholm, Västermalmsgallerian och till och med i Karlstad.

Hur som helst. Det jag vill veta med abonnemanget var om det verkligen bara kostade 399:-. Ofta smyger det sig in någon extra kostnad.
I de fall jag frågade om erbjudandet så lockade försäljarna med att det skulle ingå mobilt bredband också. Då talade jag om att jag redan hade fast uppkoppling hemma, och jag har fri surf via mobilen så jag har inget behov av mobilt bredband.
Om jag vill surfa via min iPad eller dator vid de tillfällen jag är på resande fot så ansluter jag via min mobil, just för att jag har den fria surfen.

Det är är säljarna borde lyssna till mig som kund. Jag talar om för dom att jag inte behöver något mobilt bredband, och då borde dom inte försöka sälja på mig det.
Säljarna menar då att även om jag har fri surf, och fast uppkoppling så kan jag ju lika gärna få med bredbandet. Det ingår ju liksom i erbjudandet tillsammans med iPhone 4S för 399kr /mån. Naiv som jag är så tänker jag att om jag ändå får med bredbandet – ja, då kan jag ju lika gärna ta det.

Efter att ha fått samma erbjudande i olika butiker så tar jag mig till Tre vid Stureplan för att göra slag i saken och förlänga mitt abonnemang. Jag väljer 3Pott 399 med en iPhone 4S, och då får jag med det mobila bredbandet som ingår. Hur bra som helst tyckte jag då.

I min värld så funkar det så att om något ingår, då ska man inte betala extra för det.
Jag har nu haft abonnemanget sen november 2011, och nu när jag kollade på fakturorna så tyckte jag att dom var lite högre än vad dom borde vara. Jag kollar specifikationerna och då ser jag till min förvåning att jag betalar 100kr/månad för det mobila bredbandet.

Genast när jag upptäcker det så kollar jag mitt avtal som jag skrev under, och där ser jag nu när jag kollar noga att det står en månadskostnad för bredbandet på 199kr/mån.
Däremot så fick jag rabatt på aktiveringsavgiften, och jag får 100kr/mån rabatt på bredbandet. Det var alltså rabatten dom menade när dom sa att bredbandet skulle ingå. Inte helt solklart tycker jag.
Jag är arg på mig själv för att jag inte lusläste avtalet innan jag skrev under. Anledningen till att jag inte gjorde det var för att jag litade på vad säljarna sagt tidigare – att bredbandet skulle ingå. Sen såg jag ingen månadskostnad för bredbandet då säljarna skrev upp priserna på A4-pappret.

Det mobila bredbandet som skulle ingå i erbjudandet kostar mig alltså 100 kr/mån. Självklart ska jag som kund vara extra noga med att kolla priser. Men jag tycker att jag var uppmärksam genom att jag flera gånger frågade vad kostnaden skulle bli. Jag var runt i olika butiker innan, och när säljarna ritade upp på papper så såg jag ingen bredandskostnad, och framförallt när jag talar om att jag inte är i behov av ett mobilt bredband så vill dom ändå att jag ska ta det för det ingår ju trots allt!

Jag hörde av mig till kundservicen på 3, och förklarade vad som hänt och att jag kände mig lurad. Jag undrade om det iom detta gick att säga upp avtalat, eller åtminstone förtkorta det.
Det jag fick som svar var ”en uppriktig ursäkt” och  ”men tyvärr kommer vi inte att ändra på bindningstiden”.

Här kunde det vara schysst av Tre att hjälpa mig att kanske förkorta abonnemangstiden för bredbandet. Just nu känner jag mig lurad, och det verkar som att det viktiga är att säljaren ska lyckas sälja mer, än att lyssna på en kund och se till vad denne har för behov.
Telefonen som är det primära vill jag ju ha kvar.

Det här inlägget hoppas jag ska få mig, och er läsare, att bli mer kritiskt till säljare i butiker. Jag ska i framtiden be om kostnader svart på vitt innan jag skriver under någonting. Sen får vi se vilken leverantör jag väljer i framtiden. Just nu känns inte Tre Sverige som det givna valet i allafall.

Sen efterfrågar jag lite mer tydlighet från säljarna i 3′s butiker. Det hela skulle nog kännas mer seriöst om dom slutade skriva för hand på papper. Det är nog inte bara jag som upplever en viss otydlighet i vad som ingår samt hur mycket saker och ting egentligen kostar.

20 augusti, 2011 - No Comments!

Vårdrådgivning på nätet

Ett av de projekt jag varit delaktig i på Valtech är vidareutveckling av webbplatsen 1177.se - vårdrådgivning på nätet. 1177 är en väldigt komplex webb som innehåller en oerhörd stor mängd information och data.

Som användare kan du välja att se informationen på sidan utifrån vilket län/region du tillhör, och det gör att det bakomliggande arbetet med sidan är väldigt komplext. Innan jag kom in i projektet förstod jag inte hur avancerad sidan är, och jag är väldigt imponerad över den tekniska kompetens som finns hos mina kollegor på Valtech.

Min roll i projektet, den består av att vidareutveckla sidan med nya funktioner som ska läggas till. Att ta fram koncept för nya funktioner är en väldigt viktig del, och det gör jag tillsammans med ett par UX:are. Det är svårt, men väldigt roligt, att prata igenom koncept. Hur ska det fungera, vad händer om man trycker där, och hur får man användaren att ta till sig information på så enkelt sätt som möjligt? Det är några av de utmaningar vi ställs inför.

Efter att ett koncept är satt - då är det upp till mig att formge från framtagna streckskisser till färdig design. Utifrån den befintliga formen som finns ska jag anpassa det nya så att det smälter in med övrigt innehål. Nya element kan tillkomma, men då testar vi oss noga fram så att det går ihop med övrig form.

1177 är ett stort projekt där många kompetenser är inblandade. Jag arbetar främst tillsammans med en till AD samt ett par UX:are.  Att vi är några stycken som gemensamt arbetar fram koncept och diskuterar innehåll, det gör att vi kan ta fram bra, snygga och användarvänliga lösningar.